Solny płaskowyż Meledic – Góry Buzău

Posted by

Góry Solne (Muntele de Sare) to niezwykła osobliwość gór Buzău, zaliczanych do tzw. Karpat Zakrętu. Najbardziej spektakularne solne zjawiska znajdziemy na płaskowyżu Meledic. Wznosi się on na wysokości 150 metrów nad potokiem Slănic, który jak wskazuje jego nazwa jest słony. Słodka woda jest tutaj dobrem deficytowym, a w okolicznych wioskach, przy drogach jest sporo studni, lecz na większości widnieje napis, że woda jest nie zdatna do picia. W wiejskich sklepach głównym wyeksponowanym artykułem są: wiadra, kanistry i wszelakie zbiorniki na wodę.

Okolica oprócz solnych zjawisk, oferuje dużo innych atrakcji, takich jak wulkany błotne (Vulcanii Noroioşi) na południu, czy Rezerwat Focul Viu, czyli wieczny ogień na północnym – zachodzie. Zarówno płaskowyż Meledic, jak i inne formacje solne skupione są w sąsiedztwie dwóch wiosek: Mânzălești i Lopătari. Dojechać tutaj możemy na dwa sposoby: jadąc z zachodu drogą DN 10, musimy skręcić na północ w wiosce Berca. Po przeprawie mostem nad rzeką Buzău, na skrzyżowaniu skręcamy w prawo (w lewo wariant drugi dla aut 4X4) i kierujemy się do wioski Săpoca, w której skręcając w lewo odbijamy na północ.

Jedziemy kilkanaście kilometrów prosto i dopiero we wsi Cărătănu de Jos odbijamy w lewo na Lopătari. Wariant drugi przeznaczony jest raczej dla aut wyżej zawieszonych, gdyż wiedzie górskimi, szutrowymi drogami miejscami w nie najlepszym stanie, jednakże wybierając tą trasę możemy podziwiać przepiękne widoki. Początkowo jedziemy asfaltem kierując się za znakami do Vulcanii Noroioşi, ale w Scorţoasa nie skręcamy do wulkanów tylko jedziemy prosto przez wsie Căneşti i Chiliile, a po zjechaniu serpentynami w dół do doliny potoku Slănic jesteśmy na miejscu.

Pierwszym znakiem, iż jesteśmy na miejscu będzie wielka solna góra nad brzegiem potoku z krzyżem na szczycie. Jadąc dalej na zachód w kierunku Lopătari, po lewej stronie tuż przy drodze ujrzymy wielką skalno – solną ścianę Wielkiego Amfiteatru (Marele Amfiteatru). Spływają z niej strumyczki solanki, którą miejscowa ludność wykorzystuje do kiszenia warzyw. Posiada ona również właściwości lecznicze, szczególnie skuteczne przy chorobach układu kostnego i jest wykorzystywana przez szpital w miasteczku Buzau.

Na płaskowyż wyjedziemy drogą odbijającą na północ, tuż za oglądaną wcześniej solną ścianą. Należy kierować się za tablicami do Cabany Costin (około 3 km gruntową drogą). W sąsiedztwie Cabany znajdziemy dwa, o dziwo słodkowodne jeziorka – Jezioro Zamkowe (Lacul Castelului) i Jezioro Wielkie (Lacul Mare). Nazwa pierwszego pochodzi od rozpoczętej tu w XIX w. budowy zamku dla królów Rumunii, lecz ostatecznie z powodu nie najlepszej lokalizacji rezydencja powstała w Sinai.

Przy tym drugim jeziorku urządzono pole piknikowe, ozdobione drewnianym rzeźbami. Ponoć do tej pory nie udało się zmierzyć głębokości Wielkiego Jeziora, ale czy to prawda ? Trudno to zweryfikować. Temperatura wody jest tak niska, że ewentualne kąpiele są surowo zabronione z uwagi na zagrożenie dla życia. Mijając jezioro tuż za wzniesieniem z widokiem na Góry Penteleu możemy znakowanym szlakiem dojść do jaskini solnej Meledic (Peştera Meledic ). Jaskinia jest najgłębszą jaskinią solną w Europie i trzecią na świecie. Jej długość wynosi 3234 m i bez specjalistycznego sprzętu raczej nie jest dostępna, a penetracja może zakończyć się groźnym wypadkiem, gdyż podłoże jest tu nie zbyt trwałe i pewne. Na płaskowyżu oprócz pestery Meldic, speleolodzy odkryli jeszcze 26 mniejszych jaskiń.