Odnowienie oznakowania turystycznego w okolicach Usť Czornej. Inicjatywa propagowania regionu Usť Czorna powstała po drugiej powodzi, która miała miejsce w roku 2000. W tym czasie, przyjaciołom z Usť Czornej chcieliśmy pomóc nie tylko od strony finansowej i materialnej lecz także propagując region turystyczny tak, aby turyści czescy, i nie tylko czescy, częściej odwiedzali ten region i korzystając z usług związanych z ruchem turystycznym, pośrednio popierali miejscowych obywateli, z których wielu pozostało bez pracy w wyniku powtarzających się powodzi w Usť Czornej. Jednym z takich nieformalnych projektów mających na celu pomoc ofiarom powodzi było właśnie propagowanie regionu Usť Czornej poprzez umieszczone na stronach www.karpaty.net/ustcorna. Najpierw Usť Czorna chcieliśmy prezentować w internecie i w artykułach umieszczonych w różnych czasopismach turystycznych i tylko formą opisu wejść na szlaki turystyczne wiodące na połoninę Krasną ( a dalej do Kołoczawy) następnie na Świdowiec (a dalej do Jasini) oraz ewentualnie na odległe Gorgany (do Osmołody i Bistricy).
Jednak okazało się, że zgodnie z informacjami Naczelnika Górskiej Służby w Usť Czornej pana Jurie Kosťaka oraz obserwacji naszych kolegów – turystów, największym problemem jest odnalezienie pomiędzy domkami początku szlaku turystycznego prowadzącego na grzbiet góry. Pierwsze spotkanie przygotowawcze odbyło się z inicjatywy Naczelnika Górskiej Służby w Usť Czornej, współpracowników czasopisma Treking i portalu internetowego karpaty.net (CAV – Karpackiego Zrzeszenia Turystycznego http://www.karpaty.net/karpaty/spolek.htm) oraz naszych przyjaciół – turystów, którzy należą do wiernych długoletnich odwiedzających Usť Czornom , w dniu 17 listopada 2006 roku. W okresie zimowym 2006/2007 przygotowaliśmy projekt i kolorystyczną propozycję oznakowania tras, które od samego początku konsultowaliśmy z Naczelnikiem Górskiej Służby w Usť Czornej.
Projekt nasz w całości nawiązał do już rozpoczętego projektu odnowy oznakowań turystycznych w regionie Iwano-Frankowska, inicjowanego jako „Pomoc polska“ – http://www.ukraina.gory.info/ Zgodnie z wyżej wymienionym projektem oraz z już realizowanymi trasami turystycznymi na północnych zboczach Karpat chcieliśmy nawiązać do już wytyczonych tras w regionie Iwano-Frankowska i obydwa regiony wzajemnie powiązać trasami turystycznymi, prowadzącymi przez Popadie, Sywule i przełęcz Legionów. Kolorystyczny schemat oznakowania przejęliśmy z projektu „Pomoc polska“ tak, aby na granicach regionów (Zakarpackiego i Iwano-Frankowskiego) trasy te łączyły się ze sobą i wzajemnie się uzupełniały. Kolorystyka oznakowania nawiązuje do schematu znanego w Środkowej Europie (co oznacza, że również w części Karpat) – polegającego na kolorystycznym rozróżnianiu poszczególnych tras – trasy prowadzące po grzbietach oznaczyć kolorem czerwonym, trasy wyjściowe kolorem zielonym i niebieskim , trasy łączące kolorem żółtym. Oznakowanie w formie pasków kolorowych, w zasadzie należy realizować w rozmiarach 10 x 10 cm, oraz wyjątkowo – dla zwrócenia uwagi – w rozmiarach 16 x 24 cm. Jako kierunkowskazy wykorzystaliśmy wypróbowane już tablice polerowane (znane z oznakowania KČT- Klubu Turystów Czeskich – odpowiednika Polskiego Towarzystwa Turystyczno-Krajoznawczego – PTTK), na których oznaczyliśmy odległości w kilometrach uzupełniając je tekstem pisanym cyrylicą – w języku ukraińskim (nazwy geograficzne na mapach są również pisane cyrylicą). Elementem oznakowania turystycznego w okolicach Usť Czornej są również tablice z mapami wskazującymi zalecane zlaki turystyczne, informujące również o adresach kwater prywatnych i pensjonatów, o możliwościach wyżywienia i godzinach odjazdu autobusów. Dla przypomnienia sławnej kiedyś historii kolei leśnej służy tablica informująca o historii kolei leśnych znajdująca się również w Usť Czornej.
Projekt oznakowania tras turystycznych w okolicach Usť Czornej oraz instalacji tablic informujących o możliwościach turystycznych i możliwościach zaplecza w Usť Czornej, jak również o historii kolei leśnej przekazaliśmy w maju 2007 roku Komendantowi Górskiej Służby Zakarpackiego Regionu za pośrednictwem Naczelnika Górskiej Służby w Usť Czornej . W następnym miesiącu projekt został zatwierdzony.Pomimo tego, że przygotowanie projektu i jego zatwierdzenie przez kolegów ukraińskich nastąpiło w bardzo krótkim czasie, nie udało nam się jednak uzyskać żadnych środków z grantów UE , ani żadnych innych środków finansowych. Ze względu na planowany rozrachunek na realizację projektu , którego wysokość w pierwszym etapie opracowania miałaby wynosić około 35 tys. KCZ (cca 4 500 PLN), jakakolwiek administracja, opracowania projektu , biurokratyczne procedury oraz koszty administracyjne i konsultacje pochłonęły by wielokrotnie wyższe kwoty. Okazuje się, że efektywność środków uzyskanych własnymi siłami od ofiarodawców i małych sponsorów będzie znacznie wyższa aniżeli przy podjęciu długotrwałych procesów grantowych. Dlatego też wybraliśmy tę właśnie „nieformalną” drogę pozyskiwania środków finansowych.
Inicjatorami działań zmierzających do odnowy tras turystycznych okolic Usť Czornej. Jesteśmy turystami – przyjaciółmi, którzy od roku 1992 nieustannie powracają w okolice Usť Czornej. Wśród nas są entuzjaści kolei leśnych , aktywni turyści, którzy w Usť Czornej znaleźli wielu dobrych i bliskich przyjaciół. Do nich należy między innymi Naczelnik Górskiej Służby regionu Tjaczevskeho w Usť Czornej oraz były naczelnik kolei leśnej. Wspólnie z kolegami Pavlem Gargou i Josifem Horkavčukem z ukraińskiej partii Zielonych – przedstawicielami samorządu w Usť Czornej oraz z ukraińskimi przyjaciółmi z Irszavy i Berehova znaleźliśmy poparcie u władz miejscowych. Całe, opisane wyżej stowarzyszenie zgrupowane jest w około portalu informacyjnego www.karpaty.net a CAV – Karpackiego Stowarzyszenia Turystycznego działającego w Republice Czeskiej (a także czasopisma Treking). Środki finansowe na realizację tego pilotowego projektu pożyczyły firmy Konting i Spojstav ŽTT. Teraz zależy już tylko od nas, ile środków pieniężnych uda nam się zyskać z powrotem od drobnych ofiarodawców i sponsorów.
Realizacja znakowania w sierpniu 2007
Do naszych przyjaciół – turystów zwróciliśmy się z prośbą o udział w dobrowolnym „obozie roboczym” w ustalonym terminie od 28.7. do 3.8.2007 roku. , którego zadaniem byłoby oznakowanie tras turystycznych w Usť Czornej. Inicjatorzy projektu, terenowym autem dowieźli z Czech potrzebny materiał, farby, szablony itp. Uczestnicy „obozu” ze Vsetína, Žďáru nad Sázavou, Brna i Pragi przyjechali publicznymi środkami lokomocji. W Mukaczewie dołączyli do nas ukraińscy przyjaciele z Berehova i Irszavy. Pomimo tego, że w czasie przygotowań ,zainteresowanie uczestników spadło o połowę , to i tak pozostało 12 chętnych do pracy . Dzięki nim, w ciągu 4 dni udało się zrealizować:
1.instalacja tablicy informacyjnej „o miejscowości Usť Czorna i możliwościach turystycznych“ oraz druga tablica „o historii kolei leśnej“ umieszczone obok baru Tetjana (w centrum miejscowości , koło stacji autobusowej), zewnętrzne rozmiary tablic wynoszą 70 x 100 cm.
2.instalacja info tablicy na stojaku koło „drwala leśnego “ o interesujących obiektach Usť Czornej i możliwościach turystycznych – wielkość panelu wynosi 60 x 85 cm.
3.instalacja info tablicy na budowie stacji kolei leśnej w Usť Czornej informującej o historii kolei leśnej w Usť Czornej.
Oznakowania tras turystycznych
1.instalacja kierunkowskazów od początku tras turystycznych w Usť Czornej w centrum miejscowości (na słupie elektrycznym przed budową baru Tetjana) oraz na ważnym skrzyżowaniu szlaków turystycznych koło pomnika „drwala leśnego “ zostały umieszczone 4 kierunkowskazy.
2.znak czerwony – na trasie turystycznej wiodącej na Połoninę Krasną – na Klimową 1492 m (ca 10 km) namalowanych zostało 79 czerwonych znaków paskowych.
3.znak czerwony – na trasie turystycznej wiodącej na Połoninę Świdowiec, za szczyt Stohy 1290 m (trasa ca 8 km) namalowanych zostało 73 czerwonych znaków paskowych.
4.znak zielony – na trasie turystycznej wiodącej pod wierzchołkiem Sywuli na połoninę Peklo (Ruščina) – przez miejscowość Łupuchiw, osadę Plajska a na koniec wyjściem przez dolinę Plajska (na trasie 30 km) umieszczonych zostało 85 znaków.
5.znak żółty – z Przełęczy Legionów oznakowane zostało odgałęzienie wiodące żółtym szlakiem z Bistrice (w regionie Iwano-Frankowskimi) z powrotem do doliny Plajskej na szlak zielony (na trasie 4,5 km umieszczonych zostało 15 żółtych znaków paskowych ) i odnowionych zostało 6 znaków na Tupiszyrce (odgałęzienie na przełęcz Legionów). W dolinie Plajskej na odgałęzieniu z zielonego szlaku umieszczony został kierunkowskaz .
6.znak niebieski – trasa prowadząca w kierunku na Popadi (wyjście w Usť Czornej oznaczone zostało tylko strzałkami w kierunku do Niemieckiej Mokra – ostatnia strzałka umieszczona została koło lecznicy w Usť Czornej). Cała trasa nie została oznakowana, lecz oznakowanie dokończone zostanie jeszcze w przeciągu tego roku, przede wszystkim wyjście z doliny Mokranki na Ruski put a dalej pod Popadią dołączy do szlaku czerwonego z Osmołody.
Na realizację oznakowania turystycznego w zakresie opisanym w poprzednim akapicie , na potrzebny materiał ( farby, pędzle, narzędzia, kierunkowskazy, panele informacyjne, narzędzia do montażu, benzyna, koszty transportu jednego samochodu wiozącego materiał na odległość 2 x 1200 km ) była przeznaczona kwota 42 184 KCZ. Kwota ta nie obejmuje kosztów związanych z przygotowaniem i organizacją całej akcji (jak np. telefony, podróże organizatorów itp.) Na oznakowaniu w terenie pracowało w czasie 4 dni 12 ochotników ze Vsetína, Žďáru nad Sázavou, Brna, Prahy, Berehova i Iršavy – wszyscy bez roszczenia sobie prawa do wynagrodzenia i zwrotu kosztów podróży i zakwaterowania.
Nasze podziękowanie kierujemy do wszystkich, którzy osobiście brali udział w pracach przeprowadzanych w Usť Czornej . Są to Jakub Ježik, Jiří Konečný, Jiří Krejčí, Helena Kusalová, Karel Vítek, Veronika Vrkočová i Milan Koukal, przyjaciele z Ukrainy – Denys Dobra, Alexandr i Tamila Voroszilovy, Josif Horkavczuk a przede wszystkim inicjatorzy z Usť Czorne – Jurij Kosťak i Jarema Timkiv. W Czechach z przygotowaniem pomogli nam przede wszystkim Ota Brandos a za udzielenie konsultacji dziękujemy panu Karlu Markvartovi z KČT i Alexandru Křížkovi z RailReklamu. Podziękowanie należy się również dla Petra Štěpánka i Luďka Veselého. Przy usługach transportowych korzystaliśmy z pomocy transportu kolejowego ČD i ŽSSK za co dziękujemy Igorovi Capovi ze Spółki Wagon Slowakia, który pomógł nam operatywnie przy zapewnieniu noclegów dla uczestników akcji.
Jesteśmy głęboko przekonani, ze nasz projekt jest interesujący i potrzebny, mimo to środki z funduszy ponadnarodowych nie są na ten cel przekazywane. Jeśli podzielacie nasze przekonanie o celowości realizacji projektu przekażcie jakąkolwiek kwotę na konto Karpackiego Stowarzyszenia Turystycznego ( Karpatský turistický spolek – CAV, www.karpaty.net/karpaty/spolek.htm ) . Uzyskane w ten sposób środki finansowe wykorzystane będą na odnowę oznakowania turystycznego w regionie Usť Czornej, którego kontynuacja dokonywana będzie również w następnym roku. Więcej informacji o Usť Czornej znajdziecie na stronach www.karpaty.net/ustcorna i http://www.karpaty.net/znackari/znackari.htm.Szczegółowy bilans finansowy przeprowadzanej akcji , na żądanie każdego ofiarodawcy prześlemy drogą elektroniczną z dokładną specyfikacją wykorzystania przesłanych przez Was środków pieniężnych (które wykorzystane będą wyłącznie na zakup materiału i paliwa). Za ewentualny przejaw sympatii i okazaną pomoc serdecznie dziękujemy.
Numer konta CAV: 1662746359/0800
Międzynarodowy numer konta: IBAN CZ50 0800 0000 0016 6274 6359
W informacji dla odbiorcy prosimy zaznaczyć „znackovani2007“ oraz „imię i nazwisko ofiarodawcy “ (ewentualnie prosimy przesłać mailem adres kontaktowy i telefoniczny)
ŹRÓDŁO: Za organizatorów projektu pilotowego Aleš Kučera, Igor Hoření