Trasa Transfogaraska ( Transfăgărășan )

Posted by
Transfăgărășan
Transfăgărășan

Jedną z najbardziej znanych tras wycieczek samochodowych w Karpatach Rumuńskich jest droga krajowa, oznaczona jako DN7C i nazywana trasą trasfogaraską. Przecina ona najwyższe pasmo rumuńskich Karpat – Góry Fogaraskie. W najwyższym punkcie osiąga wysokość 2034 m n.p.m. i ustępuje tylko słynnej Transalpinie w Górach Parang. Droga DN7C łączy Siedmiogród z Wołoszczyzną i była niegdyś chlubą Nicolae Ceausescu. Pomimo równoległej i oddalonej zaledwie o jakieś 30 km trasy E 81, z jego polecenia rozpoczęto w roku 1970 budowę następnej przeprawy przecinającej Karpaty. Przedsięwzięcie trwało do 1974 roku i pochłonęło wiele ofiar, głównie żołnierzy, wykorzystywanych przy budowie.

Bâlea Lac
Bâlea Lac

Trasa miała ponoć mieć znaczenie militarne, a ostatecznie ułatwiała dojazd do jednej z rezydencji rumuńskiego przywódcy nad Jeziorem Bâlea. Obecnie trasa jest udostępniona dla wszystkich, lecz tylko od wiosny do jesieni. Okres dostępności trasy jest uzależniony od tego, jak szybko jesienią śnieg zasypie wyższe partie szlaku, a wiosną jak szybko uda się ją odśnieżyć. W okresie kiedy trasa jest nieprzejezdna na dole ustawione są tablice informacyjne i znaki zakazu ruchu. Ograniczenia w ruchu raczej nie są do końca egzekwowane i wiele osób, na własną odpowiedzialność, jedzie ile się da do góry, póki śnieg ich nie zatrzyma. Po sezonie zimowym, zanim służby porządkowe uporają się z oczyszczeniem trasy, częstym widokiem są wielkie głazy na środku jezdni, czy powalone przez lawiny drzewa. Niezliczona ilość zakrętów, wiaduktów, mostków, tuneli i daszków przeciwlawinowych potrafi zrobić wrażenie na każdym.

Transfăgărășan
Transfăgărășan

Jadąc od północy, na trasę skręcamy z drogi E68 Sibiu – Braszów. Po kilku kilometrach wypłaszczenia zaczynają się serpentyny, które będą nam już towarzyszyły przez prawie godzinny podjazd do tunelu na szczycie. Po drodze znajduje się sporo obiektów turystycznych, oferujących noclegi w różnym standardzie. Ostatnim obiektem, podczas podjazdu jest Cabana Cascada Bâlea i stacja kolejki linowej nad Jezioro Bâlea. Za obiektem znajduje się ścieżka do efektownego wodospadu, który widać również powyżej z drogi. Tutaj też w okresie, gdy trasa jest nieczynna ustawione są tablice informujące o tym kierowców. Dalej już cały czas pniemy się niekończącymi się serpentynami na wysokość 2034 metrów. Po drodze sporo zatoczek na zaparkowanie pojazdu, by móc podziwiać zapierające dech w piersiach widoki.

Transfăgărășan
Transfăgărășan

Na górze znajduje się Jezioro Bâlea i dwa obiekty noclegowe: Cabana Paltinu i Pensjonat Bâlea, a także niezliczona ilość straganów z pamiątkami. Przejeżdżamy przez tunel pod grzbietem masywu o długości 884 m i wyjeżdżamy na południowej stronie Fogaraszy. Następnie znów niezliczoną ilością serpentyn zjeżdżamy na dół, lecz warto zatrzymać się na chwilkę przy wodospadzie Caprei po lewej stronie – najbardziej efektowny jest wiosną, gdy dodatkowo zasilany jest wodą z topniejących śniegów. Im niżej tym częściej pojawiają się obiekty noclegowe, aż w końcu docieramy do Jeziora Vidraru. Objechanie go zabiera nie mało czasu i niestety nie ma za wiele też punktów widokowych. Wysokie drzewa zasłaniają krajobraz, zaś strome i trudno dostępne brzegi uniemożliwiają dotarcie do wody i tym samym biwak nad jeziorem. Zbiornik można objechać też od zachodu i trasa ta wydaje się być ciekawsza pod względem widoków i dostępności do jeziora, lecz stan drogi sugeruje raczej, iż jest dostępna dla samochodów terenowych.

Na końcu zbiornika znajduje się imponująca zapora, na której dla odważnych oferowane są nawet skoki na linie. Jadąc dalej na południe zza gór wyłania się samotny urwisty szczyt z ruinami warowni Cytadela Poenari – jest to słynny zamek Włada Palownika (Vlada Ţepeşa ), wg legend Hrabiego Drakuli. Dotrzeć do niego możemy wspinając się po stromych schodach. Dalej na południe trasa doprowadzi nas do opisywanego niedawno miasta Curtea de Arges.

Opracowanie & foto: I. Jóźwik

GPS: 45.608972, 24.616510

GALERIA ZDJĘĆ: Transfăgărășan

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *