Karpaty Rumuńskie: Cheile Carașului)– Góry Semenic / Aninei

Posted by

W Rumunii, na pograniczu gór Aninei i Semenic ciągnie się ciekawy wąwóz rzeki Caraș. Ma długość ok. 19 km i słynie on z unikalnej urody, dzikości i wielkości. Oprócz pięknego przełomu rzeki wędrówkę urozmaicają liczne jaskinie ulokowane na jego stromych ścianach. Rzeka Caraș wpływa w wąwóz na wysokości ok. 400 m n.p.m., a wypływa na wysokości ok. 200 m n.p.m. Wąwóz został uformowany przez rzekę, która torowała sobie drogę przez silnie pofałdowane skały wapienie w regionie Reşiţa – Moldova Nouă (Nowa Mołdowa).

Od źródła aż do leśniczówki Jervani, wody Carașu płyną na północ żłobiąc koryto najpierw w łupkach krystalicznych, a następnie w skałach wapiennych. Niżej od Jervani, po prawej stronie leśniczówki Navesul Mare, Caraș skręca na zachód i wpływa w wąwóz. Po ok. 1,5 km znów kieruje się na północ i utrzymuje taki kierunek aż do miejsca, gdzie znajduje się Jaskinia Ţolosu. W tym miejscu rzeka przecina skały wapienne fałdu Moldoviţa-Colonovăţ. Dalej wpływają do niej rzeki: najpierw Buhuiul, z lewej, w miejscu nazwanym Megiureca, następnie, po ok. 8 km płynięcia dzikim wąwozem, w miejscu zwanym Gura Comarnicului, rzeka Comarnicul.

Na wysokości Jaskini Ţolosu rzeka skręca na północny zachód, przebiega przez Kotlinę Prolaz, gdzie wąwóz jest przerwany z powodu prostopadłego uskoku w biegu rzeki, następnie, przed dopłynięciem do Cetatea Turcului, kieruje się znów na południowy zachód i, po kilku potężnych meandrach, wpływa w szeroką kotlinę Caraşovy. W regionie Prolaz – Caraşova rzeka przecina jurajskie skały wapienne. Cały obszar wąwozu chroniony jest Parkiem Narodowym – Parcului Național Semenic-Cheile Carașului.

Zwiedzanie wąwozu najlepiej zacząć z miejscowości Caraşova, zaczyna się tu znakowany szlak. Tuż przed kotliną Porolaz można pokonać rzekę w bród i wyjść szlakiem na szczyt Pasac 592 m n.p.m., skąd możemy podziwiać wąwóz z góry i wrócić do Caraşova lub dalej do Jaskini Comarnic. Trasa dnem wąwozu kończy się pomiędzy leśniczówkami Jervani i Navesul Mare, gdzie rzeka dochodzi do bocznej drogi z Aniny. Znakowanym szlakiem można też odbić w dolinę rzeki Buhuiul i dojść do miasteczka Anina. Chcąc zwiedzić tutejsze jaskinie, trzeba się liczyć z częstym przekraczaniem rzeki w bród, są one trudno dostępne, a do penetracji niektórych trzeba użyć sprzętu wspinaczkowego. Największe z nich to: Peştera de după Cârşă, P. Liliecilor, P. de sub Cetate, P. Ţolosu, P. Racovita, P. Popovăt i P. Cerbului.